Zadejte e-mail pro zasílání aktualit
Pro registraci Vašeho e-mailu Vám bude zaslán aktivační e-mail. Řiďte se jeho instrukcemi.
Přidat vlastní novinku

Najdete nás také na:

Putování po historických městech Čech, Moravy a Slezska
Trasy rowerowe

W dniu 7 września 2007 roku otwarto nową ścieżkę rowerową Letohrad - Ústí nad Orlicí

Region podorlicki jest niczym stworzony do uprawiania turystyki rowerowej. Wszystkie trasy biegną przez przepiękny przyrodniczy teren. Zadowolą zarówno początkujących, jak i doświadczonych rowerzystów.

Regionem orlickim na rowerze

Jablonné nad Orlicí - lewy górny kraniec rynku - biała trasa rowerowa nr 4074 - w kierunku na Jamné nad Orlicí (polną asfaltową drogą pod górę) - Jamné nad Orlicí przy stacji filtrów do lasu (najtrudniejsze podejście) - drogą z Siodła Czerwonogórskiego na Suchý vrch - zjeżdżamy na Siodło Czerwonogórskie - czerwona trasa rowerowa nr 4071 - na następnym skrzyżowaniu niebieska trasa rowerowa nr 4072 (najwyższy punkt trasy - 895 m n.p.m.) - po niebieskiej trasie zjazd do Čenkovic (większe kamienie) - po wjechaniu między chaty drogą asfaltową, przez miejscowość Čenkovice aż do dolnego krańca - wzdłuż brzegu Čenkovičky do miejscowości Bystřec (gorszą leśną dróżką) - w Bystřecu w lewo i polną drogą aż do miejscowości Kalhoty nad Horní Čermnou - kawałek po drodze Bystřec/Horní Čermná - w lewo koło kąpieliska pod górę w kierunku na Nepomuky - Nepomuky mijamy i po grzebieniu na górę Mariánská hora - zjazd do miejscowości Dolní Čermná - na rynku w lewo (w kierunku na Lanškroun) - po krótkim odcinku w prawo - niebieska trasa rowerowa - koło krowiej obory i wspinamy się ponad Dolní Čermną - na szczycie w prawo polną dróżką do górnego krańca miejscowości Petrovice - w dolnym krańcu Petrovic w lewo - polną i leśną ścieżką w kierunku Cichej Orlicy aż do Letohradu - po wjechaniu na rynek od razu w prawo w dół białą trasą rowerową nr 4074 - przejeżdżamy miastem i koło obiektu sportowego pod górę do Šedivca - na skrzyżowaniu prosto, zjazd (asfaltową drogą) do Nekořa - w Nekořu pojawiamy się przy kościele - w dół przez wioskę - na rynku przy "domu kultury" w prawo - koło wylęgarni ryb podejście pod górę do miejscowości Studené - w Studenem przejechać przez drogę - koło wiejskiego cmentarza podejście na wzgórze Faltusův kopec - przez górną część miejscowości Sobkovice - stromy zjazd pod kościół - polną i nietrudną leśną drogą w kierunku Cichej Orlicy - wjeżdżając na drogę obrać kierunek Jablonné - przy fabryce Isolit Bravo przez przejazd w lewo - rynek Jablonné nad Orlicí

Wokół grodów i zamków

W większości trasy wokół grodów i zamków są cykliczne, jedynie odcinek między Potštejnem a Liticami biegnie w obydwu kierunkach tą samą trasą, można więc zacząć w dowolnym punkcie.

Potštejn (niebieska trasa rowerowa nr 4072 do Letohradu), ruiny grodu - doliną rzeki Divoká Orlice w kierunku na Litice - po przejechaniu 5 km Litice - przez most - gród Litice (zielona i biała trasa rowerowa) - z Litic do Záchlumí wzdłuż rzeki - w Záchlumí od przejazdu kolejowego (koniec zielonej trasy rowerowej) podejście pod górę - asfaltową drogą, przy obiektach rolniczych w górę polną dróżką do miejscowości Česká rybná - górna część miejscowości Česká rybná - utwardzoną ścieżką do drogi Žamberk/Ústí nad Orlicí - w najwyższym punkcie przejechać przez drogę - po zabarwionej na czerwono ścieżce polnej zjazd do Hejnic - po polnej i leśnej dróżce z Hejnic w kierunku Hlavná i Žampach - po wyjechaniu z lasu drogą Žampach/České Libchavy - odgałęzienie drogi w kierunku ruin grodu Žampach, tą samą drogą z powrotem - Hlavná (najwyższy punkt trasy) - leśną drogą grzbietem - z grzbietu zjazdu w kierunku drogi Letohrad/Ústí nad Orlicí - przez przejazd kolejowy i w prawo pod górę do ruin grodu Lanšperk - z Lanšperka leśną i polną drogą do miejscowości Dolní Dobrouč - koło obiektów rolniczych pod górę do miejscowości Ráj - po wyjechaniu na grzbiet zjazd leśną i polną dróżką do Letohradu - drogami miejskimi na rynek - zamek oraz park zamkowy - w Letohradzie koniec niebieskiej trasy rowerowej, dalej biegnie biała trasa nr 4077 - koło ogródków działkowych polną drogą - asfaltową drogą ominąć Lukavicę - za obiektami rolniczymi skręcić w kierunku miejscowości - asfaltową drogą w kierunku na Žamberk - na początku Žamberku zjechać z tej drogi - wzdłuż parku zamkowego drogą miejską dojechać do wjazdu do parku (obok parku znajduje się zamek, w którym ma siedzibę szkoła zawodowa) - zjazd przez park w kierunku rzeki Divoká Orlica - wzdłuż rzeki zieloną trasą rowerową nr 4073 - w Žamberku drogami miejskimi przez lokalną dzielnicę Betlém i koło domku Prokopa Diviša (odkrywcy piorunochronu) - Helvíkovice - podejście pod górę koło dworu Poplužní dvůr - po zjeździe w kierunku kolei żelaznej leśną dróżką do Záchlumí (łącznie 50 km - trasę można kontynuować z powrotem do Potštejna)

Górska droga

Králíky - przez rynek Malé náměstí biała trasa rowerowa nr 4077 - wyjechać na Hedeč (na górze można skręcić w prawo i zwiedzić klasztor) - koło masztu telekomunikacyjnego w kierunku na Jeřáb - asfaltową drogą wzdłuż warstwicy w lewo - po 3km drogi Vysoký Potok/Moravský Karlov, jednocześnie czerwona trasa rowerowa nr 4071 - wspinamy się na wysokość 850m n.p.m. - mariańska kaplica pielgrzymkowa - na szczycie stoku skręcamy w lewo - po 1km opuszczamy czerwoną i żółtą ścieżkę dla pieszych - czerwoną trasą rowerową w prawo - po zjechaniu leśną ścieżyną utwardzona droga - prowadząca do gajówki Čečel nad Písařovem - Písařov omijamy wzdłuż górnego brzegu - koło byłej gajówki wracamy do lasu (krótszy trudniejszy odcinek, potem kilka km wzdłuż warstwicy) - tuż nad Dworem Mlynickim ostro w prawo i w dół - stromy zjazd - przecinamy drogę 1/11 - koło stacji kolejowej Mlynický dvůr (Dwór Mlynicki) jedziemy pod górę - najtrudniejsze podejście - pod wierzchołkiem Góry Bukowej w lewo - trasy zjazdowe Čenkovice - utwardzoną leśną dróżką nad ośrodkiem wypoczynkowym Čenkovice - zjeżdżamy na siodło Červenovodské sedlo (jeśli mamy już dosyć gór, można zjechać drogą nr 11 do miejscowości Červená Voda i Králíky) - asfaltową drogą pod górę do najwyższego punktu Suchý vrch - stamtąd czerwoną trasą do fortu Bouda - wzdłuż warstwicy nad Mladkov - zjazd do Mladkova asfaltową leśną drogą - w Mladkovie koniec czerwonej trasy rowerowej - biała trasa rowerowa nr 4077 pod prąd Cichej Orlicy - Lichkov - podejście do szczytów Masywu Bukowogórskiego - szeroką drogą wzdłuż warstwicy na szosę nad miejscowością Horní Boříkovice - na szosie w prawo do miejscowości Červená Voda - boczną drogą asfaltową do miejscowości Králíky

Mała podróż dookoła wód

Žamberk
kąpielisko (Dzika Orlica) - zielona trasa nr 4073 - Betlém - Helvíkovice - podejście do Poplužní dvůr - Bohousová (rzeka i tory kolejowe po prawej stronie) - na północ białą trasą rowerową nr 4075 - Rybná nad Zdobnicí (rzeka Zdobnice) - Pekelec - koniec drogi asfaltowej - polna i leśna droga do Slatiny nad Zdobnicí (kilkakrotnie przecinamy tory Doudleby/Rokytnice nad Orlicí) - wąska asfaltowa droga 2km za Slatiną skręcamy w prawo na drogę nr 319 Javornice/Pěčín po krótkiej jeździe pod górę w lewo - utwardzona leśna dróżka nad Pěčínem - polna dróżka prowadząca przez Vrchy - droga nr 310 Zdobnice/Rokytnice - niebieska trasa turystyczna nr 4076 - skręcamy w prawo - Rokytnice v Orlických horách (przejeżdżamy przez rynek) - wzdłuż torów kolejowych do rzeczki Rokytenka - wyjeżdżając z Rokytnicy jedziemy wzdłuż alei - dwa płytkie brody - polną dróżką do Kunvaldu - biała trasa rowerowa nr 4074 (do Žamberku) - w miejscowości Kunvald skręcić w prawo - przez rzeczkę Rokytenka - podejście gorszą polną dróżką - droga w Kněžství - Žamberk

Duża podróż dookoła wód

Žamberk kąpielisko (Dzika Orlica) - zielona trasa rowerowa nr 4073 - Betlém - Helvíkovice - podejście do miejscowości Poplužní dvůr - Bohousová (rzeka i tory kolejowe po prawej stronie) - biała trasa rowerowa nr 4075 - Rybná nad Zdobnicí - Pekelec (rzeka Zdobnice) - polna i leśna dróżka do Slatiny nad Zdobnicí (kilkakrotnie przecinamy tory Doudleby/Rokytnice nad Orlicí) - wąska asfaltowa droga 2km za Slatiną skręcamy w prawo na drogę nr 319 Javornice/Pěčín, po krótkiej jeździe pod górę w lewo - utwardzona leśna dróżka nad Pěčínem - leśna dróżka przez Vrchy - droga nr 310 Zdobnice/Rokytnice - skręcamy w lewo - rzeka Říčka - miejscowość Říčky (na obrzeżu dojeżdżamy na drogę asfaltową) - biała trasa rowerowa - Mezivrší (najwyższy punkt trasy) - czerwona trasa rowerowa nr 4071, trzymamy się asfaltowej drogi - długi zjazd w kierunku Dzikiej Orlicy - na skrzyżowaniu z drogą nr 311 koniec białej trasy rowerowej, skręcamy w prawo - Červená Voda - Nová Ves - Neratov - następnie szosą do Bartošovic - w Bartošovicach na skrzyżowaniu w lewo - wzdłuż Dzikiej Orlicy - czerwona trasa rowerowa nr 4071 - Zemská brána - Čihák - České Petrovice - w Českich Petrovicach w lewo białą trasą rowerową nr 4077 - wzdłuż strumyczka Orlička do Kraví skok - w tym miejscu wjeżdżamy na asfaltową drogę - w lewo zieloną trasą rowerową nr 4073 omijamy zaporę Pastvinská přehrada - przed zjazdem w kierunku grobli skręcamy w lewo - lasem wzdłuż "małej zapory" - Nekoř - przecinamy most w lewo w kierunku na Líšnicę, po przebyciu mniej więcej 300m skręcamy w lewo - wzdłuż fabryki na wąską ścieżkę polną - żelazna kładka przez Orlicę - leśna dróżka na łąki przed Líšnicą - polną dróżką na asfaltową drogę - przez miejscowość Líšnice koło ogrodnictwa wzdłuż alei kasztanowej - Žamberk

Informacje zapożyczone z materiału wydanego przez stowarzyszenie Orlicko.
Kulturní centrum Letohrad

Václavské nám. 77

561 51 Letohrad

IČO: 70964891

tel.: 465 622 092

e-maily: info@letohrad.eu, muzeum@letohrad.eu, kultura@letohrad.eu, knihovna@letohrad.cz